معایب SSR در سئو
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


SSR و اثر آن بر سئو سایت
اذن بدهید، پیش از پرداختن به تعاریف و جزئیات، به دو سؤال اساسی پاسخ بدهیم تا رابطه این مورد با seo تارنما کاملا مشخص شود:

آیا ssr (هرچه چه کسی است) بر seo تارنما اثر دارااست؟ آری.

آموزش سئو

دوره آموزش سئو


آیا اثر آن مثبت هست یا این که منفی؟ درکل مثبت است.
تمامی‌ی سایت‌ها (استاتیک یا این که داینامیک) ساختار کم‌وبیش مشترکی دارند: با گویش آرم‌گذاری HTML ساختار اساسی تارنما و صفحاتش ساخته می‌گردد، با CSS به صفحه های و محتواها استایل داده میشود و درنهایت با Javascript (که گویش نرم‌افزار‌نویسی و سمت مخاطب،Front-end، می‌باشد) صفحه های تعاملی‌خیس و پویاتر می‌گردد. اما امروزه گزینه‌ی بسیار دوستداشتنی و پرطرفدار دیگری هم برای ساختن Front-end و رابط کاربری اینترنت‌وب سایت‌ها وجود دارااست: فریمورک‌های جاوااسکریپت.

درهرحال، هنگامی مخاطب یا این که بات موتور کاوش می‌خواهد صفحه‌ای را ببیند، تمام این کدها می بایست اعمال (ترجمه شوند) و اکران داده شوند. این عمل را مرورگرهای یوزرها ایفا می‌دهند.هرچه این کدها سریع‌خیس و کامل‌خیس پردازش و اعمال شوند، شیت و محتوای آن را خزنده‌های (بات‌های/ bots) موتورهای کاوش و استفاده کننده سریع‌‌خیس و بی نقص‌خیس می بینند. پس دارای تخصص سئو می بایست مطمئن گردد که پردازش و اکران تک تک کدها بی‌هیچ مشکلی انجام شود، این اعتقاد و باور‌یافتن با سئو جاوااسکریپت (JS) حاصل میشود.

 

بهینه سازی جاوااسکریپت (JavaScript سئو) چیست؟
At its core, JavaScript seo is basically the practice of making sure that content on a page (executed via JS) is being correctly rendered, indexed and ultimately ranked in search results by search engines.

درواقع، seo جاوااسکریپت کارهایی میباشد که اجرا می‌شود تا از صحیح ترجمه و پردازش‌شدن کدها، ایندکس‌شدن و درنهایت رتبه‌تهیه نمودن محتوای یک صفحه (که با جاوااسکریپت ایفا می‌شود) در موتورهای کاوش اعتقاد و باور نتایج گردد.

 

ترجمه‌، پردازش و اکران کدها (Rendering) دو نوع دارااست: Server-side rendering and Client-side rendering. این دو نوع هریک مزایا و معایب و تاثیرات خاص خودشان را دارند. اول ssr (که نوع قدیمی‌خیس میباشد) را تمجید و آن گاه با csr (که روال امروزی‌خیس برای rendering هست) مقایسه می کنیم.

 

SSR or Servers-Side Rendering چیست؟
اصولا و معمولا همه‌ی داده ها وبسایت در مقر‌داده‌ی سرور ذخیره می‌شود. هنگامی ورقه‌ای از تارنما خواسته میگردد (استفاده کننده یا این که بات موتور کاوش)، استارت سرور html را طوری که مرورگر بتواند بخواند و پردازش نماید می‌فرستد و سپس CSS و JS را . درنهایت شیت با مجموع محتوا و استایلش نمایش داده می شود.

این فرآیند صحیح برعکس چیزی است که در csr حادثه می‌ افتد. در csr پردازش مجموع کدها در مرورگر و از روش فریمورک‌های جاوااسکریپت (مثل Vue.js) ایفا میگردد. یعنی سرور تارنما کاری انجام نمی‌دهد. تمامی‌ی کار را مرورگرهای اینجانب و شما جاری ساختن می دهند فارغ از نیاز به کدها.

 

 

 

SSR vs. CSR از حیث موتورهای کاوش و بهینه سازی وب سایت
خب چرا اینکه اول فولدر html سایت خوانده و پردازش شود مهم میباشد؟ چه ربطی به بهینه سازی و موتورهای کاوش داراست؟ موتورهای کاوش با ایندکس‌کردن صفحاتی که با فریمورک‌های js ساخته شده‌اند نقص‌ دارا‌هستند. هنگامی موتور کاوش می‌خواهد شیت‌ای را که با فریمورک‌ تشکیل شده و مرورگر آن را پردازش کرده ببیند و ایندکس نماید، درواقع چیزی نمی‌بیند جز کاغذ‌ای خالی! زیرا کدی نیست که بات‌ها بتوانند بخوانندش. این یعنی خبری از سئوشدن وجود ندارد.

اما فقط گوگل راهی برای رفع این ایراد اختراع کرده: Two-wave Indexing System (سیستم ایندکس‌کردن دومرحله‌ای). یعنی نخستین بات‌های گوگل می آیند و کدهای HTML & CSS تارنما را استحصال می‌نمایند. اما آن را ایندکس نمی‌کنند. سایت در صف می‌ماند تا گوگل بتواند جاوااسکریپت آن وبسایت را نیز بخواند و آنگاه آن را ایندکس نماید (مرحله‌ی دوم). این مرحله‌ی دوم ممکن هست تا هفته‌ها ارتفاع بکشد. این یعنی تا هفته‌ها وبسایت شما در نتیجه ها سرچ گوگل وجود نخواهد داشت.

پس اینجاست که ssr برای seo اصلی و موءثر می شود: موتورهای کاوش برای ایندکس‌کردن کدهای سایت را می خواهند، یعنی به عبارتی پوشه html که در ssr اولیه به مرورگر رسول میشود. گوگل آن را ایندکس می‌نماید و کاری هم با JS ندارد. تازه کاربر هم بدون هیچ مشکلی کاغذ را با کل محتوایش می‌بیند.

 

 

 

مزایای SSR برای بهینه سازی وبسایت
مزیت گرانقدر این سیاق برای بهینه سازی وب سایت معلوم شد. البته این روال مزایای دیگری هم دارد:

 

From a search engine perspective, server-side rendering is the second-best option for rendering JS. The biggest benefit is the rate at which pages can be rendered. The faster search engines can “view’ your pages, the faster it can move on to the next page and improve your crawl budget. Not only does your crawl budget improve, but your user experience also increases.

برای موتورهای کاوش ssr دو‌مین مورد‌ی قابل‌قبول برای پردازش و اکران JS است. مهم ترین مزیت این می‌باشد که سرعت ایندکس‌کردن صفحات بالا می‌رود. هرچه موتور کاوش سریع‌خیس بتواند ورقه‌ای را ببیند،‌ سریع‌خیس می تواند کل صفحه های وبسایت شمارا ایندکس نماید. همین خیر‌تنها ایندکس‌شدن سایت شما‌را بهتر می‌نماید، تجارب کاربری وب سایت شما را هم ارتقاء می بخشد.

 

Speed: با اس اس آر، زیرا گوگل به‌راحتی به کدهای html دسترسی داراست ایندکس‌کردن را با گاز انجام میدهد. از طرف دیگر این یعنی در وقتی کوتاه وب سایت شما در نتیجه ها سرچ ظواهر می‌گردد و می‌تواند سکو بگیرد.
UX: تجربیات کاربری برای سئوی سایت هم اساسی است و به یکی استانداردهای موتورهای کاوش تبدیل گردیده. ssr زمان کمتری برای لود شیت می خواهد و تاحدی عملکرد و کارآیی صفحه را ارتقاء می‌دهد. همین یعنی کاربر ناچار وجود ندارد درانتظار بنشیند تا تک تک ورقه بارگذاری شود.
Core Web Vitals (CWV): تیم معیارهای دیگری که در بهینه سازی سایت بایستی رعایت شوند. ssr برای ارتقای این معیارها نیز اثر گذار می‌باشد.
Optimization for Social Media: با این مشی صرفا به با صرفه‌شدن وبسایت برای موتورهای کاوش کمک نمیشود، بلکه تارنما برای کانال‌های اجتماعی نیز باصرفه می شود. یعنی در صورتی کسی لینکی را در فیسبوک به اشتراک بگذارد، پیش‌نمایشی از آن شیت هم یاروهمدم با آن بار گذاری می شود.

معایب SSR در سئو
بالاخره در شرایطی که ssr همه بهره و نه بود، نیازی عدم وجود سیاق دیگری به‌اسم CSR به‌وجود بیاید. ssr برای همگی‌ی وبسایت‌ها مطلوب وجود ندارد. این نوع از rendering چه معایبی دارااست که آن را برای تمامی‌ی تارنما‌ها تبدیل به شایسته ترین انتخاب نمی‌نماید؟

به کار گیری از این اسلوب گران میباشد و هزینه‌ی مراقبت از سرور را نیز بسیار ارتقا می‌‌دهد.
اجرای آن مشقت بار‌خیس و بغرنج‌خیس است و نیاز دارااست که گروه طراحی وب سایت وقت و انرژی بیشتری برای آن بگذارند.
درست است که گفته شد برگه سریع بارگذاری می شود و مخاطب محتوای آن را زودتر می‌بیند؛ ولی مشکلی وجود دارااست. در صورتی وی بخواهد روی چیزی کلیک نماید یا این که درخواستی داشته باشد، به‌به عبارتی سرعت اتفاقی نمی‌افتد و اینجاست که می بایست شکیبایی نماید (اما ممکن است صبر نکند و تارنما را رخنه‌ نماید). زیرا ssr فرصت عکس العمل‌گرایی سایت را بالا می‌برد.

 

 

عده‌بندی و منفعت‌گیری
۱. صاحبان وبسایت در مشورت با دسته پیاده سازی و ولی مجموعه سئو و درنظرگرفتن نیازهایشان بایستی تصمیم بگیرند کدام اسلوب برای سایت و دستیابی‌وکار خوب میباشد. پس الزما SSR گزینش همگی وجود ندارد و نمی‌تواند باشد؛ بااینکه اثر مثبت و مستقیمی بر seo تارنما دارااست.

۲. آیا تعیین سومین وجود دارااست؟ آری، Pre-rendering که نسبتاً خطاها دو روال قبل را ندارد و مزیت خاص ssr در سئو را هم دارد. البته انتخاب این متد هم می بایست سنجیده شود.

۳. آیتم این محتوا به‌خیر و خوبی علامت اعطا کرد که متخصص سئو نمی‌تواند از مباحث پیاده سازی Web غافل باشد. همینطور نشانه بخشید که تکنیال seo نقش غیرقابل‌انکاری در seo وب سایت داراست و دقیقا به‌همین‌ادله می باشد که در مجال‌‌های تخصصی آموزش seo از مباحث مهم به شمار می رود.





:: برچسب‌ها: آموزش سئو , دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: